Fornemmer dæmoner ens frygt?

"Når det handler om dæmoner, vil Jesus beskytte dig mod dem, når du tager din tilflugt til Jesu død og opstandelse," svarer missionspræst ved Areopagos Ole Skjerbæk Madsen. Foto: Privat

Når du har vished for, at du er Gud elskede barn, og at ingen magt i verden kan skille dig fra Guds kærlighed, så vil de urene ånder såvel som dæmonerne miste deres magt, svarer missionspræst Ole Skjerbæk Madsen

Spørgsmål:

Jeg hørte engang en amerikansk præst prædike om dæmoner, som fornemmede ens frygt og manifesterede sig, som det man frygter allermest. Skal jeg være bekymret over det, og hvordan falder jeg til ro igen?

Anonym

Svar:

Kære Spørger!

Den amerikanske prædikant har ret i, at frygt kan være som en magnet for dæmoner - men det gælder ikke bare frygt, men også vrede, vold, grådighed, begær og så videre. Men sådanne følelser kan også fremkalde urene ånder indefra.

Det er nok vigtigt at skelne mellem dæmoner, som er faldne engle, og urene ånder, som kommer fra menneskets indre. De urene ånder kan opstå som manifestationer med et eget liv ud fra vore følelser. De er som forestillinger, der får et eget liv, så at de endog kan påvirke andre mennesker. H. C. Andersens fortælling "Skyggen" illustrerer denne virkelighed.

Når det handler om dæmoner, vil Jesus beskytte dig mod dem, når du tager din tilflugt til Jesu død og opstandelse. Du kan for eksempel gøre et korstegn for din pande og dit bryst og sige: Jeg tager min tilflugt til Jesu blod udgydt for mig på Golgata og til kraften i hans opstandelse. Så kan du bede Fadervor. Og eventuelt igen gøre et korstegn for din pande og dit bryst.

LÆS OGSÅ: Synet på dæmoner i verdens religioner

Når det handler om de urene ånder - specielt i forbindelse med frygt - kan du huske på 1. Johs. 4,18: "Der er ingen frygt i kærligheden. Men fuldkomne kærlighed driver frygten, for frygt er forbundet med straf." Derfor må du bede Helligånden vise dig den kærlighed, som Gud elsker dig med i Jesus Kristus.

Når du har vished for, at du er Gud elskede barn, og at ingen magt i verden kan skille dig fra Guds kærlighed, så vil de urene ånder såvel som dæmonerne miste deres magt. Du kan finde en vejledning til en sådan bøn her.

Med venlig hilsen
Ole Skjerbæk Madsen
Missionspræst i Areopagos

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Religion.dk har inviteret religionsforskere og repræsentanter fra forskellige religioner og religiøse grupperinger til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om religion". Alle svar i "Spørg om religion" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad religion.dk mener.

"Når det handler om dæmoner, vil Jesus beskytte dig mod dem, når du tager din tilflugt til Jesu død og opstandelse", siger missionspræst ved Areopagos Ole Skjerbæk Madsen. Foto: Foto: sxc.hu