Havde Jesus humor?

Der er et par bibeleksempler på, at Jesus må have haft humor. I Markusevangeliets kapitel 2 spørger de skriftkloge Jesus, hvorfor han spiser sammen med toldere og syndere, og han svarer: "De raske har ikke brug for læge, det har de syge". Sjovt er det, at Jesus ikke nævner med et ord, hvem der er de syge eller de raske, skriver Jens Kvist

Der står ikke et eneste sted i Det Ny Testamente noget om, at Jesus lo. Men enkelte steder er der humoristiske ordvekslinger, svarer sognepræst Jens Kvist

Spørgsmål:

Kære kristendom.dk

Jeg søger litteratur om Jesu humor eller generelt om humor i Bibelen.
Den eneste, jeg er faldet over, er på engelsk af Elton Trueblood.

LÆS OGSÅ: 10 citater om tro og humor

Kender I til noget dansk materiale eller anden form for litteratur, der omhandler dette emne?

Med venlig hilsen
Christian

Svar:

Kære Christian

Litteratur om Jesu humor er jeg bange for, jeg ikke kan hjælpe dig med. Og det skyldes måske, at der ikke et eneste sted i Det Ny Testamente står noget om, at Jesus lo.

Han græd, da Lazarus var død, og han græd over Jerusalem. Han blev vred på disciplene, han kaldte ligefrem Simon Peter for Satan, og det var givetvis ikke et udslag af humor.

Men der er et par eksempler på, at Jesus må have haft humor. Markus fortæller for eksempel om, at de skriftkloge blandt farisæerne havde ondt af, at han spiste sammen med toldere og syndere, og spurgte ham om, hvordan det kunne lade sig gøre (se Markus, kap. 2). Han svarede:
"De raske har ikke brug for læge, det har de syge".

LÆS OGSÅ: "Vi kan sagtens grine med Gud"

Hvor er humoren her? Den ligger i, at han ikke med et ord siger noget om, hvem han betragter som raske og som syge!

Lukas fortæller i kap. 14 om, hvordan Jesus spiste hos en af de ledende farisæere (det var ikke kun toldere og syndere, han sad til bords med, forskellen var ikke vanvittig stor i hans øjne).

Han lagde mærke til, hvordan man sloges om de øverste pladser, så tæt på værten som muligt. Han sagde derfor:
"Når du bliver indbudt til bryllup, så sæt dig ikke øverst, for måske kommer der en, der er fornemmere end du, og du vil blive bedt om at sætte dig længere ned, hvilket vil være pinligt for dig. Nej, sæt dig nederst, så bliver du måske bedt om at sætte dig længere op, mens alle ser og hører det. Hvilken ære for dig!"

LÆS OGSÅ: Katolsk præst: Humor og tro hører sammen

Hvad mon resultatet er blevet? At alle nu sloges om de nederste pladser! Det er virkelig i mine øjne særdeles humoristisk.

Men om Jesus selv har leet af det, ved jeg ikke. Nærmere kan jeg nok ikke komme et svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Jens Kvist
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.