Hvad betyder globalisering for kristendom og islam?

I de seneste årtier har især Pinsekirken, men også andre karismatiske kirkebevægelser oplevet en stor vækst i medlemstallet i især Den Tredje Verden. Det gælder blandt andet Afrika, hvor der i 1970 var 17 millioner medlemmer af de karismatiske kirker, hvilket i 2005 var steget til 146,9 millioner mennesker, svarende til 16,6 procent af Afrikas samlede befolkning i 2005. Den største vækst står netop Pinsekirken for. – Foto: .

Kristne og muslimers passion for at bryde grænser udgør begyndelsen til den økonomiske globalisering, skriver teolog i kristendom.dks brevkasse

Spørgsmål:

Hvad har kristendom og islam med globalisering at gøre?

Bettina

Svar:

Professor ved Det Teologiske Fakultet i Århus, Viggo Mortensen, har ved flere lejligheder karakteriseret globalisering som den tilstand i vores verden, hvor alt er til stede alle steder. Det betyder ikke blot, at Coca Cola og burgere fra McDonalds kan erhverves overalt, men også at i en globaliseret verden findes religionerne overalt. Religionerne tager fuldt del i den grænsebrydende virksomhed, som globalisering i virkeligheden først og fremmest er.

Vi kender det fra Danmark, hvor en systematisk undersøgelse i Århus for få år siden kunne konstatere, at mere end 75 religiøse grupperinger har adresse i byen heriblandt en lang række både kristne og muslimske grupperinger med oprindelse uden for Danmarks grænser. En samtidig lignende undersøgelse i Hamborg viste, at der i denne storby syd for grænsen kunne registreres 350 forskellige religioner med meget forskellig oprindelse. Når det kommer til religion, er i sandhed alt til stede alle steder.

Dagligt minder den offentlige debat i medierne os om, at særligt islam anno 2008 har brudt grænser og har manifesteret sig i det danske samfund. Gennem to af Europæisk globaliserings karakteristiske træk, nemlig forøget mobilitet generelt og migration fra Mellemøsten, Afrika og Sydøstasien specielt, er denne i sin oprindelige form mellemøstligt inspirerede religion, islam, det seneste halve århundrede endt som den næststørste religiøse gruppering i det ellers kristne Europa.

Tidligere har til sammenligning kristen mission med base i Europa draget omsorg for, at kristendommen har vundet indpas i dele af verden, hvor der indtil for få hundrede år siden ikke fandtes kristne kirker. Store dele af Afrika regnes i dag for kristent, og Asien har betydelige kristne mindretal i langt de fleste lande. Så stærke er disse unge kristne kirker i dag, at vi ofte ser dem sende missionærer til Europa herunder Danmark hvor der dannes nye kirker og menigheder. En udvikling, som er stærkt medvirkende årsag til kompleksiteten i de udtryk, globaliseringen tager i vores samtid.

Når globalisering altså karakteriseres som den tilstand, hvor alt er til stede alle steder, er religionernes globale tilstedeværelse et klart udtryk for, at denne karakteristik også gælder kristendom og islam. Religionernes grænsebrydende og verdensomspændende tilstedeværelse bliver ét af mange tegn på globaliseringens realitet.

Man kan imidlertid også grave et historisk spadestik dybere for at finde sammenhænge mellem islam, kristendom og globalisering. Begge er missionerende religioner, og begge har brugt forskellige former og metoder for at sprede hver sit glade budskab til flest muligt - være det sig med ord, sværd eller gennem mellemmenneskelig omgang ved almindelig handel og vandel. Igen grænsebrydende aktiviteter, som har rakt ud over det nære nationale eller regionale miljø.

Muslimsk og kristen mission er altså som globaliseringsfænomen gået forud for den materielle og økonomiske globalisering, der ellers tales mest om i dag. Men i sin nuværende form må den forstås som et resultat af den globalisering, den grænsebrydende virksomhed, som både muslimske og kristne missionærer påbegyndte for hundreder af år siden. Set i dette perspektiv er det muslimers og kristnes passion for at bryde grænser, sprede gudstro og frygtløst at begive sig ud i det ukendte med livet som indsats, som udgør begyndelsen til den materielle og økonomiske globalisering, vi kender i dag.

Venlig hilsen
Jørgen Skov Sørensen
Cand.theol. og sekreteriatschef for Det mellemkirkelige Råd

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.

Globaliseringen går alle veje. Asiater rejser til Afrika, og afrikanerne sender missionærer til Europa. - Foto: Arkiv