Hvad betyder lignelsen om sennepsfrøet?

Personligt opfatter jeg Jesus selv som et billede på sennepsfrøet (at se til, ikke noget særligt!), men alligevel er han den, som Gud har udvalgt til at gøre Guds rige nærværende i tilhørernes liv, skriver Leif G. Christensen

Jesus siger til sine tilhørere med billeder fra deres hverdag som landarbejdere, at nu sker Guds Riges gennembrud, som de har ventet på, svarer sognepræst Leif G. Christensen

Spørgsmål om en af Jesu lignelser

Kære brevkasse

Hvad er sennepsfrøet et billede på? Hvem lægger det i jorden? Og hvordan vokser sennepsfrøet sig stort?

Hvad betyder det, hvis lignelsen handler om Guds Rige? Hvad betyder lignelsen om lyset i lysestagen? (Mark. 4,20-32)

Og hvor kan jeg finde litteratur til det?

Venlig hilsen,
Ane-Sara

Svar fra sognepræst

Kære Ane-Sara

Det er interessante, men også omfattende spørgsmål, du stiller til forståelsen af lignelserne fra Markusevangeliets kapitel 4. Jeg skal forsøge at give dig nogle ansatser om min fortolkning af teksterne:

De første kapitler af Markusevangeliet beretter om Jesu første offentlige fremtræden i Galilæa, der var et tyndt befolket område med små landsbyer og fiskepladser koncentreret omkring Genezareth sø.

Egnen var væsentligt befolket af landarbejdere og fiskere, som man må formode, var de første til at høre Jesu forkyndelse om Guds rige. Billederne i historierne er altså hentet ud fra tilhørernes egen hverdag.

Desuden er det værd at huske på, at området i lighed med resten af Palæstina var underlagt begrænsede frihedsrettigheder på grund af den romerske besættelse.

Så selvom man i datiden opretholdt en stærk og stolt jødisk selvbevidsthed, var det krisetider, og alle ventede på bedre tider.

Dette var i øvrigt også blevet lovet dem i århundreder af gamle profetiske prædikanter. De religiøse forventninger var derfor høje, og de flestes forventninger gik nok i retning af større økonomiske og politiske frihedsrettigheder.

Når Jesus begynder at tale om Guds rige, der er kommet nær, skal det forstås ind i denne sammenhæng. Jesus opfatter sin egen tilstedeværelse som Guds riges komme til verden.

Han siger til sine tilhørere med billeder fra deres hverdag som landarbejdere, at de nu ikke længere skal vente på forandringer, for nu sker det, som de har ventet på: Guds riges gennembrud!

Personligt opfatter jeg Jesus selv som et billede på sennepsfrøet (at se til ikke noget særligt!), men alligevel er han den, som Gud har udvalgt til at gøre Guds rige nærværende i tilhørernes liv.

Der skal vokse noget frem (billedsprog) ved Guds hjælp, som man kun kan bruge store ord om, nemlig Guds rige.

Dermed vil Jesus antyde, at han taler nutid om det, som de gamle jødiske prædikanter (profeter) kun har talt fremtid om. Tiden for Guds riges frembrud er inde efter århundreders venten på en frelsende Messias.

Jesus er selv lyset, der skal holdes op for verden (bringes i lysestagen), og ikke gemmes af vejen.

Håber du kan bruge disse få ansatser til forståelse af Jesu lignelsestale i Markusevangeliet, kap. 4.

Venlig hilse
Leif G. Christensen
Sognepræst i Helligåndskirken

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.