Hvilken betydning har aske i Bibelen?

arkiv, Lars Løkke Rasmussen

Aske kan have flere betydninger, blandt andet kan det være et symbol på sorg, ydmyghed og renselse, skriver professor i Det gamle Testamente Kirsten Nielsen

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Hvilket symbol har aske i Bibelen, og hvordan bruges det? Hvis det bliver strøget i håret, hvilken betydning har det så?

På forhånd tak for svaret.

Venlig hilsen
Anette

Svar:

Kære Anette

I Bibelen findes der ganske rigtigt beskrivelser af, hvordan mennesker strør aske over hovedet. Det er en måde at vise sorg på.

I 1931 oversættelsen af Det Gamle Testamente hedder det om Tamar, at hun, da hun var blevet voldtaget af sin bror, "strøede aske på sit hoved" og rev sin lange kjortel i stykker, mens hun gik skrigende bort (2. Samuelsbog 13,19). Det er her et tegn på hendes sorg over at være blevet vanæret.

LÆS OGSÅ: Sundhed og sygdom i Bibelen

I 1992 oversættelsen er det hebraiske ord ikke oversat ved aske, men ved støv. Begge betydninger er mulige, og man kan blandt andet se det af, at mens 1931 oversættelsen i 1. Mosebog 3,19 taler om at vende tilbage til støvet, og 1992 oversættelsen vælger ordet "jorden" og skriver: "ja, jord er du, og til jord skal du blive", så har man på engelsk formuleringen: "Ashes to ashes, dust to dust." Den døde skal blive til støv/aske, det vil sige til intet.

Skal man have et indtryk af, hvordan man kan udtrykke sin sorg, skal man altså både læse de steder, hvor der tales om at kaste aske, og de steder, hvor der tales om at kaste støv over hovedet (se for eksempel Josvabogen 7,6 og Jobs bog 2,12)

Når Job syg og ensom sætter sig ude på askedyngen (Jobs bog 2,8), viser det også, at han ikke længere har nogen værdi for samfundet (se også formuleringen "jeg er kommet til at ligne støv og aske" i Jobs bog 30,19).

LÆR OGSÅ: Hvad står der i Dødehavsrullerne?

Man kan også bruge udtrykket "støv og aske" for at vise, hvor lidt man er værd; se 1. Mosebog 18,27 om Abrahams ydmyghed.

Aske anvendes endelig i forbindelse med renselser: Asken fra en ko, som er blevet bragt som brændoffer, kan bruges jævnfør 4. Mosebog 19,9 som en del af det særlige renselsesvand (se også 4. Mosebog 19,12).

Der findes desuden regler for behandlingen af fedtaske ved ofringer, se for eksempel 2. Mosebog 27,3 samt 3. Mosebog 1,16, 4,12; 6,3.

Med venlig hilsen
Kirsten Nielsen
Professor i Det Gamle Testamente ved Aarhus Universitet

Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.