Hvor kommer kæmperne i Bibelen fra?

Ægte eller falsk? Fundet af 70 blyplader i en hule i Jordan har skabt diskussion. Foto: Scanpix.

Fortællingerne i Bibelen om kæmper handler ikke altid nødvendigvis om store mennesker, men om en stor overmagt og historien om den lille, der sejrer over den store, svarer dr. theol. Kirsten Nielsen

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Hvor kom kæmperne i Bibelen som Arba og Anak fra? Før syndfloden var det vel afkom mellem faldne engle og menneskekvinder.

Men hvor kom kæmperne fra efter syndfloden og hvorfor ønskede Gud dem dræbt, også kvinder og børn?

Venlig hilsen
Søren Kortsen

Svar:

Kære Søren Kortsen

Tak for dit spørgsmål om kæmperne i Bibelen.

Kæmperne spiller en meget lille rolle i Bibelen. I 1. Mos. 6,1-4 fortælles det, at kæmperne er afkom af gudesønner og menneskedøtre. Det er egentlig en ganske logisk forklaring: guderne er meget store, menneskene er meget små, og en blanding af de to giver kæmper. Holdningen til disse blandingsvæsener er positiv i vers 1-2 + 4, men negativ i vers 3.

LÆS OGSÅ: Hvem er gudssønnerne i Bibelen?

Dette tyder på, at vers 1-2 + 4 er en gammel fortælling fra en tid, hvor man regnede med, at der var mange guder og derfor også gudesønner. Forfatteren til syndflodsberetningen har kendt den, men i vers 3 giver han udtryk for, at den Gud, som han og hans folk dyrker, ikke ønsker, at mennesker og guder skal blande sig med hinanden. Og derfor burde det være slut med kæmper i denne verden.

LÆS OGSÅ: TEMA: Bibelen

Man kunne så vente, at der ikke var mere at fortælle. Men Bibelen er ikke blevet til som én sammenhængende bog. Den indeholder forskellige traditioner og blandt dem også traditionen om, at anakitterne var kæmper (4. Mos. 13,28-33) eller i det mindste meget store (5. Mos. 1,28 samt 9,2 ).

Ifølge Jos. 15,13 nedstammede de fra Arba. I fortællingen om hyrdedrengen David indgår også skildringen af kampen mod Goliat, der omtales som meget stor, seks alen og et fingerspand (det vil sige godt 3 meter høj).

LÆS OGSÅ: Portræt af David

I disse traditioner siges der ikke noget om, hvor disse kæmper kommer fra; men det handler i alle tilfælde om israelitternes fjender. Og når man fortæller historien om, hvordan den lille sejrer over den store, hører det med at understrege, hvor stor modstanderen var.

Fortællerne har derfor ikke interesseret sig for, hvordan der kunne være mennesker, som var større end almindelige folk. Det vigtige var, at israelitterne sejrede over overmagten, fordi Gud var på deres side.

LÆS OGSÅ: Hvordan blev Satan skabt?

Når Gud var på israelitternes side, så gik det selvfølgelig ud over Israels fjender. Hele beretningen om indvandringen i det forjættede land er fuld af eksempler på vold og sejr. Det kan være svært at acceptere, at det virkelig har været Guds vilje, at så mange mænd, kvinder og børn skulle dræbes, for at israelitterne kunne få deres eget land.

Men vi kan jo ikke komme bag om fortællingerne og undersøge, hvad Gud selv har tænkt. Vi har kun de bibelske tekster, og i mange af dem er Gud skildret som en voldsom kriger. Disse fortællinger er skrevet af mennesker, der har oplevet at være omgivet af fjender på alle sider. Når de alligevel har klaret sig mod overmagten, er de overbeviste om, at det er, fordi deres Gud har hjulpet dem.

Med venlig hilsen
Kirsten Nielsen,
professor emeritus, dr. theol. i Det Gamle Testamente ved Aarhus Universitet

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.