Hvordan bedømmer man evangeliernes alder og deres forfatter?

"Evangelierne angiver ikke, hvem deres forfattere er, men man har ret hurtigt knyttet bestemte navne til dem. Det fremgår af flere af kirkefædrenes skrifter, skriver Helge Kjær Nielsen, der er dr. theol. i Det Nye Testamente. Her ses et maleri af evangelisten Marcus fra 1759. Foto: Wikimedia commons

Man antager, at Markusevangeliet er ældst, blandt andet fordi Matthæus- og Lukasevangeliet at have kendt Markusevangeliet, svarer dr. theol. Helge Kjær Nielsen

Spørgsmål:

Kære brevkasse

I "Bogen om Biblen" fortælles der, at det tidligste overlevende fragment af en evangelietekst - dele af Johannesevangeliet - er fra omkring år 123/130 e.Kr. Endvidere kan jeg forstå ved læsning her på kristendom.dk, at samme evangelium er stykket sammen af flere tekster/fragmenter.

Det gør mig lidt forvirret, fordi jeg har læst, at for eksempel Markusevangeliet skulle være det ældste fra omkring år 70.

Umiddelbart ville jeg da tro, at det ældste evangelium måtte være det evangelium, hvor det ældste fragment var fundet. Hvorfor forholder det sig ikke sådan? På hvilken måde eller ud fra hvilke kriterier og hvem har nået frem til de formodninger, som antages nu?

Andet spørgsmål: Hvilket år gav man for første gang evangelierne navne? Hvor kan vi se det?

Tredje spørgsmål: Jeg har set, at Johannes er nævnt som "forfatter" til et evangelium, et brev og en åbenbaring.

Skal det forstås således, at disse skrifter udtrykker de tanker, som oldkirken mente, at Johannes havde og det samme med for eksempel Markusevangeliet (Peters fortælling om Jesu) og Peters breve?

Fjerde spørgsmål: Fra hvornår stammer de ældste fragmentstykker og manuskripter fra de forskellige skrifter i Det Nye Testamente?

Jeg ved, at jeg spørger om meget, så hvis du hellere vil henvise til nogle bøger, som svarer på disse spørgsmål, er det okay.

Venlig hilsen
Mogens

Svar:

Kære Mogens

Spørgsmål et:
Hvis alle nytestamentlige håndskrifter og håndskriftsfragmenter inklusive originalerne var kendt og kunne dateres præcist, ville det være muligt at sige hvilket evangelium, der er ældst. Men sådan er det jo ikke. Kun en lille brøkdel er kendt.

Derfor kan man heller ikke af det forhold, at det ældste håndskriftsfragment, vi kender, rummer vers fra Johannesevangeliet, slutte, at dette evangelium er det ældste. Der kan være ældre håndskrifter, som er gået tabt, eller endnu ikke er fundet.

LÆS OGSÅ: Oversigt over evangelierne

Den antagelse, at Markusevangeliet er ældst, er da heller ikke baseret på håndskriftsfund, men på en analyse af evangeliet selv og af det indbyrdes forhold mellem evangelierne. For eksempel synes Matthæus- og Lukasevangeliet at have kendt Markusevangeliet.

Spørgsmål to:
Evangelierne angiver ikke, hvem deres forfattere er, men man har ret hurtigt knyttet bestemte navne til dem. Det fremgår af flere af kirkefædrenes skrifter. Blandt dem skal nævnes Papias, der levede i begyndelsen af det 2. århundrede.

Hans udsagn om evangelierne kender vi fra Eusebs Kirkehistorie. Men der har sikkert været nogle, der tidligere har knyttet navnene Matthæus, Markus og så videre til de fire evangelier. Det er imidlertid ikke muligt at sige, hvem det måtte være, og præcist hvornår det måtte være sket første gang.

LÆS OGSÅ: Hvem var evangelisterne?

Spørgsmål tre:
I Johannesevangeliet nævnes apostlen Johannes aldrig ved navn. Derimod nævnes flere gange (således fire gange i kapitel 20) den anden discipel. Det har været med til at fremkalde den opfattelse, at der må være sigtet til Johannes, der imidlertid har ønsket at være anonym og derfor har undladt at nævne sit eget navn.

Den sproglige og indholdsmæssige lighed mellem Johannesevangeliet og Johannesbrevene har gjort det nærliggende at antage, at disse skrifter må have haft samme forfatter. Når Johannes Åbenbaring indregnes i gruppen af Johannesskrifter, må det forklares med, at skriftet selv anfører, at dets forfatter er en Johannes (1,9).

De ovennævnte skrifter betegnes Johannesskrifterne. Uanset hvordan man vurderer traditionen om Markus som Peters tolk, er det ikke blevet skik at knytte Markusevangeliet og Petersbrevene sammen under betegnelsen Petersskrifterne. Der nævnes imidlertid en Markus i 1. Pet 5,13.

LÆS OGSÅ: Bibelens alder

Spørgsmål fire:
Det er et meget stort spørgsmål, der ikke lader sig besvare her. Der kan imidlertid henvises til et sted, hvor man kan finde et svar, hvis man har udholdenhed til at grave det frem.

Der sigtes til Nestle-Aland: Novum Testamentum Graece. Der er i denne bog en fortegnelse over håndskrifter og håndskriftsfragmenter fra de første århundreder. Det angives, fra hvilket århundrede det enkelte håndskrift eller håndskriftsfragment stammer, og det oplyses, hvad det rummer. Det kan være alt fra nogle få vers af et skrift til alle nytestamentlige skrifter.

Ved at gå denne omfattende fortegnelse grundigt igennem kan man se, i hvilket af de kendte håndskrifter eller håndskriftsfragmenter de enkelte nytestamentlige skrifter eller dele af dem nævnes for første gang. Af denne fortegnelse fremgår også, at fire vers fra Johannesevangeliet som tidligere nævnt er det tidligst bevidnede stykke fra Det Nye Testamente. De findes i et papyrusfragment betegnet Papyrus 52.

Med venlig hilsen
Helge Kjær Nielsen
Dr. theol. i Det Nye Testamente ved Aarhus Universitet

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.