Hvorfor har folkekirken to vielsesritualer?

Socialdemokraternes politiske ordfører, Henrik Sass Larsen, bliver ikke minister i den kommende regering, da der er rejst tvivl om hans sikkerhedsgodkendelse

I regeringsgrundlaget fra 2012 fremgår det, at folkekirken har mulighed for at vie to af samme køn, og biskopperne skulle drøfte det nye ritual, men var uenige om ordlyden, svarer sognepræst Peter Grønlykke

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Hvis Danmark har et "kønsneutralt ægteskab," således at der ikke er principiel forskel på et hetero- og et homoseksuelt ægteskab, hvordan kan det så give mening, at folkekirken ikke har indført et "kønsneutralt" vielsesritual?

Hvordan kan det give mening at have to forskellige ritualer, hvis der er tale om samme slags ægteskab?

Hilsen
RMY

Svar:

Kære RMY

Jeg skal i det følgende forsøge at svare på det spørgsmål, du har rettet til kristendom.dk vedrørende vielsesritualet for henholdsvis hetero- og homoforhold.

Først:
I regeringsgrundlaget har regeringen slået fast, at den vil give alle medlemmer af den danske folkekirke mulighed for at blive gift i kirken - uanset deres seksuelle orientering. Regeringen vil derfor fremsætte lovforslag, der gør det muligt for homoseksuelle par at indgå ægteskab både på rådhuset og i kirken.

LÆS OGSÅ: Hvorfor tillader folkekirken uenighed om homovielser?

Dernæst:
På baggrund af ovenstående fra regeringsgrundlaget, som blev vedtaget i folketinget i begyndelsen af sidste år, betyder det, at folkekirken nu også har mulighed for at vie to af samme køn, og at denne forbindelse hedder: at indgå ægteskab.

Der er herefter i princippet ingen forskel på et hetero- og et homoægteskab. Kirkeministeren bad derfor kirken om at udforme et ritual for ægteskab mellem to af samme køn. I praksis vil det sige, at biskopperne sætter sig sammen og drøfter, hvordan et sådant skal se ud.

Derefter:
Biskopperne var uhjælpeligt delt. Der var i hvert fald tre af de ni-ti stykker, som under ingen omstændigheder ville have med et sådant ritual at gøre.

Baggrunden herfor var dels, at man slet og ret var imod, at to af samme køn kunne indgå et juridisk bindende og kirkeligt velsignet forhold, dels var der nogle, som ikke ville være med til at kalde det et ægteskab. Betegnelsen ægteskab måtte være forbeholdt den heteroseksuelle vielse efter deres mening.

LÆS OGSÅ: Dokumentation: Her er kirkens nye vielsesritualer

Den sidstnævnte gruppe var ikke principielt imod, at kirken deltog i en formidling af forholdet mellem to af samme køn; men de var imod, at man kaldte det at indgå "ægteskab". Her ville man fastholde en forskel.

Resultatet blev derfor et ritual, som lyder lidt anderledes end det kendte vielsesritual. Man bruger konsekvent ikke ordet ægteskab i ritualet for homoseksuelle; men kan dog ikke undgå ordet ægtefælle.

Ritualet kan læses her.

Min personlige konklusion:
Der burde efter min opfattelse være udformet et enslydende kønsneutralt vielsesritual, som skulle bruges i alle vielsessituationer. Resultatet er temmelig mærkeligt og uskønt. Det synes kirkeminister og/eller biskopperne åbenbart også selv.

Det er i hvert fald svært at finde frem til ritualet. Jeg tvivler også på, at hvis man bestiller en ny ritualbog i dag, at det så overhovedet er med. Hvis man får brug for det, skal man finde det frem fra internettets krinkelkroge. Det er ikke helt kanoniseret, kunne man sige.

Det er nu underligt, at ritualerne ikke er fremhævet lidt mere "officielt" og især, at vi præster ikke har fået dem tilsendt direkte.

Det nedenstående eksempel er således hentet fra TV 2s hjemmeside:
Præsten siger: Så spørger jeg dig NN: Vil du have NN som ægtefælle? - Ja!
Vil du elske og ære hende/ham og følges med hende/ham både i medgang og modgang, indtil døden skiller jer ad? - Ja!
Ligeså spørger jeg dig, NN: Vil du have NN som ægtefælle? - Ja! Vil du elske og ære ham/hende og følges med ham/hende både i medgang og modgang, indtil døden skiller jer ad? - Ja!
Så giv hinanden hånd derpå!
Præsten lægger sin hånd på deres hænder og siger: I har allerede lovet hinanden at ville leve sammen, og nu har I bekræftet det for Gud og for os, som er her til stede, og har givet hinanden hånd derpå. Derfor forkynder jeg jer at være ægtefæller både for Gud og mennesker.

Konklusion:
Hvis man tager ritualets tilblivelseshistorie i betragtning, må man sige, at folkekirken er sluppet rigtig uheldigt fra det.

Med venlig hilsen
Peter Grønlykke
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.