Hvorfor taler Bibelen om "de udvalgte"?

Vi kan ikke altid forstå Gud, men på baggrund af Jesu liv, død og opstandelse tror vi, at han gennem sin søn har gjort alt for at frelse os alle. -

Som kristen er enhver, der tror på Jesus, udvalgt. Det betyder, at man er noget ganske særligt i Guds øjne, skriver sognepræst Vibeke Tuxen i kristendom.dks brevkasse

Spørgsmål:

Jeg ved, at gennem Jesus er der frelse, men hvorfor taler Bibelen så om "de udvalgte"?

Jeg ved, at Gud kan og vil tilgive mine synder, hvis jeg beder ham om det, men alt andet som jeg beder om - hvad med det?

Mathias

Svar:

Kære Mathias!

Ja, når man læser tekster om udvælgelse i Bibelen, kunne det se ud som om nogle få er mere privilegerede end andre. Tanken om udvælgelse har da også for mange været anledning til uro og bekymring.

Men her er det vigtigt at læse evangeliet i sin sammenhæng og ikke kun læse enkelte udvalgte bibelsteder.

I forbindelse med dåbsbefalingen siger Jesus til sine disciple:
Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn og i det I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage. (Matthæusevangeliet 28,18-20). Jesu frelse gælder her alle mennesker lige til verdens ende.

Når der i Bibelen tales om de udvalgte skal det derfor ikke forstås som om nogle har særlige kvalifikationer eller fortrin frem for andre.
Israels folk var for eksempel Guds udvalgte folk. Men udvælgelsen var ikke sket på grund af særlige kvaliteter hos det israelitiske folk. Tværtimod udvalgte Gud Israel for at bruge dem til at bringe velsignelse og frelse ud til alle jordens folk.

Som kristen er enhver udvalgt, der tror på Jesus. Så det at være udvalgt betyder, at man er noget ganske særligt i Guds øjne. Ligesom hvert eneste barn er noget ganske særligt og noget helt specielt i sine forældres øjne.

At nogle mennesker ikke er kristne skyldes derfor heller ikke, at de på forhånd er sat uden for af Gud.

Det er altid vigtigt i vanskelige spørgsmål at huske på, at Gud er Gud og mennesker er mennesker. Vi kan ikke altid forstå Gud, men på baggrund af Jesu liv, død og opstandelse tror vi, at han gennem sin søn har gjort alt for at frelse os alle.

Med hensyn til spørgsmålet om bønhørelse, lover Gud os, at han hører vore bønner. Men det betyder ikke, at vi automatisk får det svar, vi kunne ønske.

Gud hører vores bøn og ønsker som vores kærlige far at møde vores behov. Men Gud er Gud, og vi kan derfor ikke bestemme, hvornår eller hvordan han skal svare på vore bønner.

Men det er godt at vide, at han altid hører os og har den største omsorg for os og kærlighed til os.

Med venlig hilsen
sognepræst Vibeke Tuxen

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.