Skal vi tolke Bibelen på en helt ny måde?

Det handler ikke om at tilpasse Bibelens vejledning til en tiltalende størrelse i samtiden, men det handler om at betone eller udtrykke det bibelske budskab, så det taler til samtiden i et sprog, som passer vor tid, skriver teolog Dan Månsson.

Den bibelske vejledning for kristenliv er uafhængig af skiftende tider. Men måden, vi tolker denne vejledning, har ændret sig fra tid til anden, svarer teolog Dan Månsson

Spørgsmål:

Kære kristendom.dk,

Skal vi ikke leve, som vor kultur byder? Eller skal vi tage alt muligt andet med ind i vor kristne tro og tolke Bibelen på en helt ny måde?

Venlig hilsen
Keld

Svar:

Kære Keld,

Som jeg læser dine spørgsmål, spørger du til, hvordan man kan leve et sandt kristenliv. Man kunne jo spørge, om kristenlivet kræver, at man er i opposition til den herskende kultur eller tidsånd.

Det andet af dine spørgsmål hører jeg som et spørgsmål til, hvordan man sikrer, at det er Bibelen, og ikke verden, der sætter dagsordenen.

LÆS OGSÅ: Kan vi bare tolke Bibelen, som vi vil?

I Jesu bøn for sine disciple beder han:

Verden har hadet dem, fordi de ikke er af verden, ligesom jeg ikke er af verden. Jeg beder ikke om, at du skal tage dem ud af verden, men at du vil bevare dem fra det onde, (Jh.17,14-15).

Jesus er altså klar over, at der er et spændingsforhold mellem det at leve sit liv i verden og det at dele værdier med de skiftende tiders herskende kulturer.

LÆS OGSÅ: Tolker jeg Åbenbaringen rigtigt?

Paulus skriver meget karsk om et "før" og et "efter" en kristning af menigheden i Efesos:

'Også jer har han [altså Gud] gjort levende, jer der var døde i jeres overtrædelser og synder, som I før vandrede i, da I lod jer bestemme af denne verdens tidsalder og af ham, som hersker over luftens rige, den ånd, der stadig virker i ulydighedens børn. Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville´.(Paulus´ Brev til Efeserne, kapitel 2, vers 1 ff.).

Læg mærke til, at der for Paulus ikke er en modsætning mellem at være bestemt eller ledet af tidsånden og så at gøre, hvad man selv vil. Det siger noget om, hvordan vi uden en kristen bestemmelse lader os præge af omgivelsernes værdier.

Med disse to eksempler fra de bibelske tekster tænker jeg, at jeg som kristen i en ikke-kristen kultur jævnligt oplever at tilhøre en modkultur.

Den bibelske vejledning for kristenliv (bud og formaninger) er uafhængig af skiftende tider. Men måden, vi tolker denne vejledning, har ændret sig fra tid til anden, ligesom måden, vi praktiserer det kristne liv, på nogen måde ændrer sig fra tid til anden.

Det afhænger af de kulturelle strømninger, kristenlivet skal leves i. Det afhænger også af de kristnes åndelige og menneskelige modenhed, af den teknologiske udvikling og meget andet.

Det handler ikke om at tilpasse Bibelens vejledning til en tiltalende størrelse i samtiden, men det handler om at betone eller udtrykke det bibelske budskab, så det taler til samtiden i et sprog, som passer vor tid.

Som kristen er jeg optaget af den bibelske vejlednings indhold, og jeg er optaget af at tyde tidens tegn, så jeg kan leve mit kristenliv midt i de skiftende tiders kulturelle strømninger.

Det handler altså ikke om at lade troen præges af kulturen eller at forkaste noget af den bibelske vejledning, fordi den ikke passer ind i nutiden.

Det handler i stedet om at give den kristne tro en røst ind i tiden, eller som Jesus ville have udtrykt det: at være lys og salt i verden.

Venlig hilsen
Dan Månsson
Teolog og landsleder i LM Kids

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.

Det handler ikke om at tilpasse Bibelens vejledning til en tiltalende størrelse i samtiden, men det handler om at betone eller udtrykke det bibelske budskab, så det taler til samtiden i et sprog, som passer vor tid, skriver Dan Månsson