Christian Science er hverken kristen eller videnskabelig

Mary Eddys verdensbillede er et eksempel på en gnosticerende spiritualisme, som forekommer vanskelig at forbinde med kristendommen, skriver Niels Henrik Gregersen.

Christian Science bryder med centrale kristne dogmer og fysikkens love i en sådan grad, at man hverken kan kalde organisationen kristen eller videnskabelig. Det skriver Niels Henrik Gregersen, professor i dogmatik ved Københavns Universitet, i Kristendom.dks brevkasse

Hej, mit spørgsmål går på Christian Science (Kristen Videnskab). Hvad er det? Er der noget, man skal tage sig i agt for eller overveje i forhold til denne gren?

På forhånd tak
Bjarne

Jeg er ikke nogen ekspert, men enhver kan selv undersøge, hvad bevægelsen står for. Der findes en udmærket oversigtsartikel på Wikipedia, og man kan få et indtryk af bevægelsens egen selvforståelse på dens hjemmesider, for eksempel www.spirituality.com, samt i kvartalsskriftet Kristen Videnskabs Herold.

Bevægelsen blev stiftet af Mary Baker Eddy, der i 1875 skrev bogen "Science and Health with Key to the Scriptures". Som navnet siger, forstår bevægelsen sig selv som både kristen og videnskabelig.

Mary Baker Eddy anerkendte "det inspirerede Ord i Bibelen som en tilstrækkelig guide til det evige liv". Men Bibelen læses unægtelig i en bestemt fortolkning. For Mary Baker Eddy er mennesket ikke en enhed af krop og ånd. Den materielle verden er nemlig slet ikke skabt af Gud, men illusorisk; ligeledes eksisterer det onde ikke, men er en illusion; heller ikke eksisterer synden; derimod bliver "troen på synden straffet lige så længe denne tro varer" (1875, s. 497). Kristus er Vejviseren (the Way-shower) til at erkende menneskets evige enhed med Gud. Desuden er Jesus model for, hvordan man kan gøre mennesket sundt og raskt gennem åndelig helbredelse.

Gennem bøn og meditation skal mennesket genfinde de udødelige kræfter i sit uendelige sind, der er skabt i Guds billede. Lægevidenskaben bygger ifølge Baker på den fejlagtige opfattelse, at kroppen danner baggrund for menneskets følelse af smerte, og så videre. De fleste afviser derfor lægelig behandling som noget, der står i modstrid med læren om åndelig healing; andre har et mere pragmatisk forhold til lægevidenskaben, når det gælder lårbensbrud og lignende

Bevægelsens kristne inspiration er tydelig. Men Mary Eddys verdensbillede er et eksempel på en gnosticerende spiritualisme, som forekommer vanskelig at forbinde med kristendommen: 1) Den materielle verden er ikke "såre god" (som det hedder i skabelsesberetningen). 2) Mennesket er ikke en enhed af krop og ånd, men et rent åndeligt væsen; 3) Kristus-idéen manifesterede sig for verden uden virkelig at blive ét med kødet i en inkarnation; 4) Det onde, synden og døden er blotte illusioner, hvad kroppen også er.

Af samme grund er bevægelsen også svær at forene med moderne videnskab: Materien er "mortal error".

Alt dette betyder ikke, at bevægelsen ikke er velmenende, hvad den givetvis er.

Mange hilsner
Niels Henrik Gregersen

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.