Ender vi i dødsriget eller i Paradis?

"At være menneske i Guds verden giver ikke svar på alle tvivlens og undringens spørgsmål. At være menneske i Guds verden giver Guds nærværs trøst, skriver teolog og sjælesørger Dan Månsson.

Gud alene er almægtig. Han er dommer og frelser. Han har greb om det, der sker. Vi må overlade til ham at handle med os efter sin vilje, svarer teolog og sjælesørger Dan Månsson

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Det ulykkelige er sket, at en af mine nære familiemedlemmer døde i en alder af kun 17 år i en ulykke. Jeg sidder nu med tankerne om, hvor han er nu, for jeg er meget i tvivl om, hvad Bibelen siger om efterlivet (ikke om det er der, for det ved jeg, men hvad det indeholder):

Findes der et dødsrige, vi skal være i før dommens dag? Hvis ja, er det så det, der omtales i lignelsen om Lazarus og den rige mand? Hvis ikke, ryger vi så direkte til dommen og sidenhen Paradis, eller skal det først oprettes på jord i de sidste dage?

Jeg håber, I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Mads

Svar:

Kære Mads

Det gør mig ondt at læse, at du har mistet et nært familiemedlem. En ulykke kommer chokerende uventet og følges af så meget sorg og smerte. Uanset afdødes alder er savnet af en nærtstående en tung byrde.

Alligevel er der noget med, at jo yngre et menneske er, jo mere urimeligt og ubærligt synes tabet at være. Du har fået en tung sorg at bære på! Jeg håber for dig, at du kan dele sorgen med andre, som står dig nær. Ellers må du gå til en sjælesørger, du har tillid til, og dele dine tanker og savn med ham eller hende.

I sorgens landskab trives naturligt mange tanker om afdøde. Vi har brug for at kunne begribe døden. Nogle har at gøre med det, der er sket, mens andre drejer sig om nuet eller fremtiden.

For dig kredser nogle af spørgsmålene omkring livet efter døden. Jeg fornemmer, at du med dine gode og relevante spørgsmål, er godt hjemme i noget af det bibelske stof om døden og det, der kommer efter. Netop derfor er det de spørgsmål, som dukker op hos dig.

Alt efter hvem i kirken du spørger, vil svarene på dine konkrete spørgsmål falde forskelligt ud. Jeg har også min forståelse af de bibelske udsagn om det, der kommer efter døden, om søvnen indtil opstandelsen, dødsriget, opstandelsen ved Jesu genkomst, dommen, frelse og fortabelse, Himmel og Helvede, den nye himmel og den nye jord. Alt sammen er relevant teologi.

Jeg har ikke noget imod at komme med mine teologiske svar på dine spørgsmål. Bibelen har absolut et vigtigt budskab også i de spørgsmål. Jeg vil dog hellere i mødet med dine konkrete spørgsmål svare, at det vigtigste for dig må være, at Gud tager hånd om dit nære familiemedlem.

Vi kan gøre os tanker om, hvor han er, hvordan han har det, hvad der skal ske og meget mere. Nogle vil pege i en retning, andre i en anden. Anfægtelse, tvivl og forvirring bliver let resultatet.

Gud alene er almægtig. Han er dommer og frelser. Han har greb om det, der sker. Jeg skal ikke forklare eller forsvare Gud og hans handlinger. Det må han selv gøre! Vi må overlade til ham at handle med os efter sin vilje.

At være menneske i Guds verden giver ikke svar på alle tvivlens og undringens spørgsmål. At være menneske i Guds verden giver Guds nærværs trøst (Salme 23, vers 4: Selv om jeg går i mørkets dal, frygter jeg intet ondt, for du er hos mig, din stok og din stav er min trøst).

Selv om jeg ikke svarede dig direkte på dine spørgsmål, gav jeg dig det bedste svar, jeg kan give dig i den sorg og det savn, som du lever med lige nu. Du er velkommen til at vende tilbage.

Med venlig hilsen
Dan Månsson
Teolog, landsleder i LM Kids og panelist på www.kristendom.dk

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.