Hvad vil det sige at være personlig kristen?

Bønnen er begyndelsen på en vandring med Jesus. - Foto: Foto: Leif Tuxen

Man kan ikke være mere eller mindre kristen, skriver sognepræst Vibeke Tuxen

Spørgsmål:

Hvad vil det sige at være personlig kristen? Er der forskel på at være kristen og at være personlig kristen? Hvordan bliver jeg f.eks. personlig kristen?

Venlig hilsen
Susanne

Svar:

Kære Susanne

At være kristen betyder, at man tror på, at Jesus er Guds søn. Ham, der kalder sig selv for vejen, sandheden og livet. Nogle af de første kristne kaldte det at tilhøre Vejen, hvor man har del i Guds frelse.

Når man tilhørte Vejen betød det, at man lyttede til Jesu budskab og ikke kunne andet end at tage imod det og handle på det i sit eget liv. Fællesskabet blev en ny base, hvor man sammen holdt gudstjeneste, lyttede til budskabet, sang og bad og var fælles om dåb og nadver. Det var en tro, der nok var en personlig sag, men aldrig et privat anliggende, fordi den måtte deles med andre.

At være kristen betyder stadig det samme i dag 2000 år efter. Man kan derfor heller ikke være mere eller mindre kristen. Disse måder at titulere hinanden på som værende kristen/personlig kristen eller folkekirkekristen/kulturkristen, det er alt sammen menneskers forsøg på at kategorisere andre eller sig selv.

At være kristen handler om leve sit liv i tro og tillid til Jesus Kristus. Her lader man Jesu ord tale ind i sit liv. Man svarer ham ved at bede til ham, og en vandring er begyndt. Jeg går ikke længere af sted alene på livets vej, men lader mig guide af den opstandne Kristus. Jeg lever i tro og tillid til ham, der i dåben gjorde mig til sit barn og gav mig del i sit rige.

Du spørger om, hvordan du bliver en personlig kristen? Det gør du ved at lytte til Jesu ord og adressere det til dig selv. Bed til Gud med dine egne ord og han vil være med dig og hos dig.

Find en kirke og gå til gudstjeneste. Gudstjenesten består af bibelord, salmer og bønner, hvor du kan finde det rum og den stilhed, hvorigennem Gud kommer dig i møde. Vær åben overfor fællesskabet. Man kan lære meget ved at dele sin tro med andre.

Med venlig hilsen
Vibeke Tuxen
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.