"Måske findes der flere veje til Gud"

Gud har manifesteret sig på forskellige måder igennem historien, skriver sognepræst Kristine Stricker. Foto: Erik Refner

Tror jeg på den rigtige Gud, spørger en læser. Sognepræst Kristine Stricker svarer

Spørgsmål:

Hvad hvis Gud ikke findes, men det er muslimers gud eller nogle af de andre guder, der er de virkelige? Hvis man så tror på kristendommens Gud, ender man så i Helvede alligevel, hvis nu...?

Er det forkert af mig at tænke sådan?

Hjælp mig til at forstå!

Stina

Svar:

Kære Stina

Vi mennesker tænker ofte Gud som vores "egen", dvs. at vi som kristne har én Gud, men muslimer har en anden og hinduer en tredje osv.

Men der kan kun være én Gud i dette univers. Og denne Gud tror jeg, har manifesteret sig på forskellige måder igennem historien, alt efter hvordan mennesker i forskellige kulturer opfatter det religiøse. Hos os har Gud vist sig i Jesus Kristus, som måske kun er én af mange veje til Gud.

At tro på Gud er en måde at leve sit liv på, hvor man som menneske husker på, at man er skabt, og at livet er en gave, og kloden er noget, vi giver videre. Altså en taknemmelighedsholdning, ligesom vi som troende prøver at vende os selv ud ad - hen mod andre og ikke kun tænker ind i vores egen navle.

Derudover tror vi på, at Gud er med os både i mørket og i lyset, når vi er fulde af overskud og godhed, og når vi kryber langs jorden og hader os selv for det, vi har gjort eller ikke gjort. At Gud ikke dømmer os, men tager os i favn både her i livet, og når vi dør.

Så kære Stina, jeg kan slet ikke forestille mig, at noget menneske skulle blive afvist af Vorherre, slet ikke på grund af "forkert" valg af vej til Ham.

Med Guds velsignelse
Kristine Stricker
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.