Kvindesynet i Bibelen - især hos Paulus

Kvindesynet hos Paulus er ikke entydigt ifølge Nana Hauge

Cand. theol Nana Hauge svarer på spørgsmålet om, der er et bestemt kvindesyn i Bibelen. Det påpeges i svaret, at man ofte finder frem til et svar, som passer til det, man leder efter

Spørgsmål

Kære brevkasse,

Hvordan er kvindesynet i Bibelen - især hos Paulus?

Med venlig hilsen
Helene

Svar

Kære Helene,

Jeg ved godt, at det er populært at tale om, hvorvidt der er et bestemt kvindesyn i Bibelen. Det er der selvfølgelig - ja, der er endda flere, for Bibelen er jo en sammensat bog, der er blevet til over flere hundrede år.

Leder man efter et kvindesyn i Bibelen vil man ofte nå frem til det kvindesyn, der netop passer til det, man leder efter. Vil man således finde et negativt kvindesyn, kan man helt sikkert finde det, og på samme måde kan man finde et positivt, ja endda proggresivt kvindesyn.

Således er Bibelens kvindesyn gennem tiderne, da også blevet fremhævet af både feminister og traditionalister.

Det samme gælder selvfølgelig også Paulus. Såvel som man i hans breve kan finde "belæg" for at kvinder ikke kan være præster (Første Korintherbrev, 14,34-35), og at manden er kvindens overhoved (Første Korintherbrev, 11,2-16), kan man også argumentere for ligestilling mellem kønnene med henvisning til, at hverken kvinden eller manden er noget uden hinanden (Første Korintherbrev, 11,11), og at alle; jøder, grækere, mænd kvinder osv. er lige i Kristus ( Galaterbrevet, 3,28).

Er Paulus så "kvindeundertrykker", eller er han misforstået og er i virkeligheden en slags datidens feminist?

Ja, med nutidens øjne kan man vel ikke komme uden om, at han er "kvindeundertrykker". Han betragter jo manden som kvindens hoved! På den anden side har han jo også meget pænt at sige om kvinder, ligesom han heller ikke har nogle indvendinger imod, at de deltager i gudstjenesten (Første Korintherbrev, 11), og på den måde kunne man jo blive ved.

Personligt mener jeg ikke, man kan kalde Paulus en "kvindeundertrykker", for så vidt som hans kvindesyn er et historisk vilkår.

På den anden side mener jeg heller ikke, man kan tage ham til indtægt for at have agiteret for ligestilling mellem kønnene - hans smukke ord om lighed i Kristus indebærer næppe, at han dermed har ment, at der også skulle være social lighed mellem kønnene.

Kvinder er ifølge Paulus således åndeligt kvalificeret på lige fod med mænd, men i den sociale sammenhæng, hvor de patriarkalske normer herskede er de stadig kvinder, og som sådan manden underordnet.

Mvh.
Nana Hauge

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.