10 tanker til trøst

Selv om det er mørkt for dig nu, og du måske ikke kan finde vej eller finde Gud, så kan Gud godt finde dig, skriver åndelig vejleder Poul A. Beck. Her er det Carl Blochs (1834 -1890) maleri af en engel, der trøster Jesus i Getsemane Have. - Foto: Wiikimedia Commons

Hvis du oplever modgang eller føler, at dit liv er gået i stå, kan du have brug for trøsteord. Her kan du læse 10 inspirende tanker til opmuntring

Vi kan alle møde mørke dage. Tider, hvor livet går i stykker, og benene bliver slået væk under os. I sådanne perioder har jeg i mit liv blandt andet haft glæde af nedenstående.

Tag det, du kan bruge og lad resten ligge. Er noget ikke aktuelt for dig nu, så kan det være, det bliver det senere.

1. Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig? (Mark 15,34)

Sådan bad Jesus på korset. Han har oplevet mørket, ensomheden og Guds-forladtheden, ligesom du måske gør nu. Men Guds-forladtheden er i dag fyldt af Kristi nærvær og medlidenhed. Han er hos dig, trods alt.

2. Mørket er ikke mørke for dig.

Natten er lys som dagen, mørket er som lyset (Salme 139,12). Selv om det er mørkt for dig nu, og du måske ikke kan finde vej eller finde Gud, så kan Gud godt finde dig.

3. Gud straffer ikke!

Din situation, sorg eller sygdom er ikke Guds straf. Guds kærlighed kan ikke aflæses i vores liv, sådan at succes er ensbetydende med Guds velsignelse, og sådan at sorg betyder, at Gud ikke elsker os. Se eventuelt Lukas 13, 1-5 eller Joh. 9,2-3, hvor Jesus afviser, at menneskers situation er en følge af Guds straf.

4. Gud har ikke en mening med det onde, men en mening om det onde.

Gud vil alt ondt til livs - ved at overvinde det med kærlighed. Derfor kom Jesus Kristus til jorden. I Jesu liv (blandt andre de mange helbredelser) kan vi se, hvad Gud mener om det onde: At det skal overvindes med det gode.

5. Intet kan skille os fra Guds kærlighed.

Men i alt dette mere end sejrer vi ved ham, som har elsket os. For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre (Rom 8, 37.39), siger Paulus, der om nogen kendte til svære tider.

6. Bevar reglen og reglen vil bevare dig.

Sådan skrev forfatteren til den første klosterregel for 1500 år siden. Siden har tusindvis af mennesker erfaret den sandhed. Hvis vi prøver at leve rytmisk og regelmæssigt, bliver meget langt lettere. Prøv at stå op, spise, motionere og sove cirka samme tid hver dag. Det hjælper ofte mere, end man skulle tro.

7. Én ting ad gangen.

Gør kun en ting ad gangen. Det vigtigste først.

8. Sindsro-bønnen

Gud, giv mig sindsro
til at acceptere de ting, jeg ikke kan ændre;
mod til at ændre det, jeg kan,
og visdom til at se forskellen.

Denne bøn bedes dagligt af mindst 15.000.000 mennesker, der har oplevet deres livs bund, men er kommet styrket videre. Måske den også kan hjælpe dig.

9. Fællesskab med børn er livgivende.

Har du mulighed for at være sammen med mindre børn, er det ofte meget livgivende. De lever i nuet, er så ægte, umiddelbare og spontane. I deres fællesskab kan man opleve en lykkelig selvforglemmelse for en tid.

10. Som regel varer det ikke ved.

Skriv dine tanker, følelser og oplevelser ned. Det hjælper ofte af få ucensureret luft for det, man føler. Måske trænger dine eventuelle pårørende også til en pause. En dag kan det være, at du finder det frem, som du har skrevet og kan glæde dig over, hvordan du er kommet videre. Som regel varer det ikke ved.

Poul A. Beck
F
reelancepræst og åndelig vejleder
Se mere på Poul A. Becks hjemmeside.

Selv om det er mørkt for dig nu, og du måske ikke kan finde vej eller finde Gud, så kan Gud godt finde dig, skriver åndelig vejleder Poul A. Beck. Foto: Privatfoto