Stress og tro

Teolog og terapeut: Skæv forkyndelse kan stresse os

"De ord, jeg nok har hørt allerflest gange gennem årene i terapirummet er vist: ”Jeg er ikke god nok.” Også børn og unge kan blive syge af pres, selvanklager, skam og angst for, om de er gode nok og kloge nok til at kunne klare livet. Hvordan leve med god samvittighed, forsonet med Gud, andre og sig selv? Så lytter vi sammen til historien om, hvordan det over tid blev sådan. Og vi leder sammen efter lysglimt," skriver teolog og familieterapeut Eleonora Andersen.

Kristen eller ej: Hvis vi bliver syge af stress, kan det meget vel blandt andet handle om en sund reaktion på urealistiske, syge krav fra andre eller os selv. Fra arbejdspladsen, fra kirken, skriver teolog og familieterapeut Eleonora Andersen

Og så var der den vise kone, der sagde: Hvor er det skønt at gøre ingenting en tid og så hvile sig bagefter!

Tomas Sjödin fortæller om hende i bogen: ”Det händer när du vilar.” (Det sker, når du hviler.) Hvad sker der i hvile, enten den nu foregår i søvn, på græs, sofa, cykel, kirkebænk, med ketcher, dej, bog, pensel, sav, eller en anden i hånden? I hvile vokser vi, i hvile tager vi ansvar, hvile er en gave til dem, vi elsker.

Og en forudsætning for hvile er, at noget tages fra os, at der er andet, vi må undvære: ”Hvis du mangler noget, så sig til og jeg vil hjælpe dig til at leve uden ...” Ifølge Sjödin taler Ny Testamente mere om hvile end arbejde.

I dagens Danmark har vi vel mere fritid end tidligere? Men mindre fri tid? Flittige rengøringsfolk fortæller fra en arbejdsplads, at nu foregår det ikke mere i march på 5,76 km/t, men ilmarch på 7,49 km/t., militærtermer. Mere arbejde på mindre tid. Konsekvens: langtidssyg af stress, mistet arbejdsglæde og førtidspension. Også arbejdsløse kan blive stresssyge.

LÆS OGSÅJeg tager en runde med Kristuskransen i den stressende morgentrafik 

Har smartphones og butikker døgnåbent, er arbejds- og kirkeforventninger grænseløse, og ophæves det tredje af Guds ti gode bud, så hviledagen ikke holdes hellig og fri - så er her en stress-invitation. Vel er vi forskellige, nogle arbejder og beder bedst inden for strukturer og regelmæssighed, andre mere flydende.

Men alle behøver hvile, hvilens vande: ”Kom alle I, der arbejder hårdt og er tynget af bekymringer. I kan hvile ud hos mig.” Matt 11.28.

Det er tankevækkende, at erhvervskurser og helsetiltag for at modvirke stress har meditation på programmet. Bønnens guld - om end ikke med bibelsk indhold.

Kan vi finde nogen at græde og grine med?
Stressens kendetegn er forskellige, måske vi ”kun” har nogle af dem: hjerteondt, angstanfald, irritabilitet, glemsomhed, svimmelhed, langvarig tristhed, og træthed, søvnforstyrrelser – i det hele taget: ondt i krop og i relationer. Når så man har været til læge og hørt, at hjertet ikke fejler noget, og været i kirke og har hørt, at Gud kalder os til arbejde, og har snakket med andre, der ikke forstår det så godt, hvad så?

Ja, så venter tålmodig finjustering forude. Kan vi finde nogen at græde og grine og synge og tie og bede og motionere med?

LÆS OGSÅBrasiliens politi tager bibelkurser for at mindske stress

Kristen eller ej: Hvis vi bliver syge af stress, kan det meget vel blandt andet handle om en sund reaktion på urealistiske, syge krav fra andre/os selv. Fra arbejdsplads, fra kirke, fra…

Forkyndelsen kan være skæv, for eksempel:

• Glæd dig altid i Herren. Så sandt. Om muligt. Men sandt er det også, at vi må følge ham præcis som vi har det, trætte og håbefulde, med sår og sejre.

• Tjen, elsk din næste. Så sandt. Men sandt er det også, at her er en ja- og en nej-side. Bibelen er fuld af eksempler. Elsk din næste som dig selv, ikke i stedet for. Arbejd og gå op i bjergene og hvil, væk fra folk. Giv det til andre, du kan og ikke det, du ikke kan. Men som en anden kan. Bliver man stresssyg eller udnyttet seksuelt, ressourcemæssigt eller økonomisk i kirke eller på arbejdsplads, så er bøn sjældent nok. Der er brug for samtale, ændring i tankegang og eventuelt i handling. Væk fra magtsyge ledere.

• Salige er de rene af hjertet. Ja. Det betyder ikke perfekt i sig selv. Men elsket/renset i Jesu tilgivelse, som blandt andet nadveren formidler. De ord, jeg nok har hørt allerflest gange gennem årene i terapirummet er vist: ”Jeg er ikke god nok.” Også børn og unge kan blive syge af pres, selvanklager, skam og angst for, om de er gode nok og kloge nok til at kunne klare livet. Hvordan leve med god samvittighed, forsonet med Gud, andre og sig selv? Så lytter vi sammen til historien om, hvordan det over tid blev sådan. Og vi leder sammen efter lysglimt.

Lysglimt. Forår og efterår inviterer vi på Sankt Lukas Stiftelsen til retræte på Smidstrup Strand. Flere gange har vi siddet længe stille og fulgt solens røde lys forsvinde i havet. Det forbliver i mig lange tider efter. Solnedgange og solopgange ind på slidte kroppe og sind. Jesus er ”solopgangen fra det høje.”

Eleonora Andersen er cand.theol. og familieterapeut ved Sankt Lukas Stiftelsen.