"Gud er nær for alle mennesker

Ligesom Emmaus-disciplene kan vi måske også i særlige stunder mærke, at Gud er nær, men det er ikke det, der betyder noget, mener teolog Nana Hauge. Foto: Kilde:

Det er underordnet, om vi mærker, at Gud er nær, for det har han lovet, han vil være, forklarer cand.theol Nana Hauge

En læser har spurgt kristendom.dk s panelister: Hvor er Gud og hvordan finder jeg Gud? Hvor finder du Gud, og hvor tænker du ham 'placeret'?

Cand.theol. Nana Hauge svarer:

Et fysisk sted for Gud? Ja, kristeligt set er Guds fysiske sted eller udtryk jo Jesus af Nazareth.

Gud befinder sig altså fysisk set i barnet i stalden i Bethlehem og i den mand, der døde som en forbryder på et kors i en afkrog af det romerske imperium.

Men er Gud også til stede nu i dag, her i nutiden, i den nutid, hvor vi selv lever? Vil det nu sige, at han vandrer rundt på gader og stræder? At vi kan møde Ham, hvis vi for eksempel går en tur?

Her kan beretningen om de to disciples vandring til Emmaus hjælpe os. Medens de vandrede af sted, kom Jesus selv nær og vandrede med dem. Disciplene kendte ham ikke. For dem var han et almindeligt menneske, der gik med dem.

De kunne ikke kende ham, men i al hans usynlighed var det alligevel ham. Man kan altså ikke se andet end et almindeligt menneske. Man kan ingenting mærke, men alligevel er han der

Da de to disciple i Emmaus opdagede, at det var ham, da blev han i samme øjeblik usynlig for dem. Ikke fordi han forsvandt og ikke mere var der, det betød blot, at han var der, men hans nærhed var usynlig.

Sådan kan vi måske også i særlige stunder mærke, at Gud er nær, men det er ikke det, der betyder noget. Det er helt underordnet, for han er altid nær, også når vi ingenting ser eller mærker.

Det er det kristne evangelium, at Gud er nær, at det ikke kommer an på vores oplevelser, men at det kun kommer an på opstandelsens løfte, at Gud altid, til alle tider og for alle mennesker vil være nær.