"I dag kalder jeg på dig!"

Verden er tryg og nær og smuk og skræmmende stor, og som verden er, afspejler den Skaberordet, skriver missionspræst Ole Skjerbæk Madsen. Foto: Modelfoto:

En gåtur i Tisvilde Hegn blev også en samtale med Gud. Missionspræst Ole Skjærbæk Madsen genfortæller Jesu ord til ham 

Jeg havde gået med Fadervors indledning i mine tanker: Vor Far, Du som er i himlene! Helliget blive dit navn!

Og nu sad jeg på bænken ved Bangs høj med den smukke udsigt over dalen mellem de bevoksede klitter i Tisvilde Hegn og ønskede at blive stille og lytte til Mesteren Jesus:

"Har du noget at sige til mig?" spurgte jeg. "Ja," svarede han: "Men først må du gå ned i dalen."

Jeg gik ned i dalen og så på mangfoldigheden af træer og vækster, mange forskellige slags, og selv dem af samme slags er alle forskellige. Det er et fredfyldt sted, fuglene synger og insekterne sværmer omkring én.

Sådan har jeg skabt alt, forskelligt, smukt, fredfyldt - med rum for alle skabninger, og sådan skal fællesskabet af mine disciple være, en harmonisk helhed af mange forskellige personer, forskellige, men ét, mit legeme.

Og han sagde videre til mig:

"Gå lidt op af bakken og læg dig i det grønne under fyrretræet dér!"

Og jeg gik, lagde mig og så op i træet og ud på himlen. Dalens lille, trygge verden videde sig ud, opad, mod himlen, i et uendeligt rum; jeg følte mig lille i en svimlende stor verden.

Verden er tryg og nær og smuk og skræmmende stor, og som verden er, afspejler den Skaberordet, uendeligt nær som en næsten uhørlig hvisken om ømhed og kærlighed, og ufatteligt stort, ubegribeligt, dybt, hellig Gud og himmelsk Far.

Mester! Her er jeg, ved dine fødder, midt i den verden du har skabt smuk, mangfoldig, nærværende og uendelig, skræmmende stor.

Og Mesteren Jesus gav mig en inspiration, som jeg her deler lidt af:

Guds skaberord
Jeg Er Skaberordet af Guds mund. Alt, hvad jeg har skabt, udråber Guds ære; alt, hvad jeg har skabt, er en helligdom for Guds nærvær, og alt blev skabt til at genspejle min herlighed, at Gud Er i Mig, og at Gud-i-mig talte liv til alt, hvad der nu er, alt, hvad der har været, og alt, hvad der skal blive til... Jeg Er Ordet, som kalder til live og giver form til alt levende som et udtryk for Guds skabende glæde og kærlighed. Jeg har lagt mit væsens præg ind i alt, hvad jeg har skabt, - som en higen efter Gud. Således vidner skabningen om Guds ære, for jeg har lagt mig selv ind i hver skabning...

Guds ord i mennesket
Jeg Er Ordet, og når Jeg Er i jer, deler I min enhed med Gud. Men I, mine børn, Adams og Evas sønner og døtre, I har givet rum for andre ord end mit i jeres hjerter: Ord, som smigrer og opbygger jeres forfængelighed, overtaler jer til alene at søge egen lykke Men disse andre ord er tomhed; de taler jer i søvn, ind i drømmeverdenens uvirkelighed, taler jer ind i glemselen, så at I glemmer Gud, glemmer den glæde og kærlighed, som kaldte jer til at blive, hvem I virkelig er

Guds nærhed
I dag, i dette øjeblik kalder jeg på dig, vækker dig og kalder dig ud af illusioner og ind i de rette relationer til Gud og til den øvrige skabning, kalder på dig, for at du kan finde dig selv - hvem du er i dit væsens dyb. Jeg Er Hellig, hel, ubegrænset i kærlighed og dog altid helt nær. Du gribes måske af frygt i min nærhed, angst for at miste dig selv, hvis illusionernes magt skulle bryde sammen og drømmeverdenen udslukkes. Men mister du dit falske selv, finder du dig selv - og du er elsket af Gud...

Ole Skjærbæk Madsen er missionspræst i Areopagos og panelist ved kristendom.dk