"Maria Magdalene var apostlenes apostel"

Jeg har ofte spurgt mig selv, hvordan Jesu stemme lød. Tilsyneladende havde han et særligt udtryk i stemmen, når han kaldte på Maria, skriver søster Anna-Mirijam Kaschner Foto: Søren Staal

Bare ét ord på fem bogstaver. Bare et navn: Maria!. Det gjorde, at alt faldt på plads, og Maria Magdalene genkendte Jesus, skriver søster Anna-Mirijam Kaschner

Jeg er fascineret af Maria Magdalena. Hvorfor? På grund af en lille sætning eller et lille ord, som man kan læse i Bibelen. Ordet hedder Maria. Bare det.

Bare et navn med 5 bogstaver, men sagt ind i en situation, som forandrer verden for Maria Magdalena.

LÆS OGSÅ: Maria Magdalene

Hun leder efter Jesus. Hun har set ham dø på korset. Hun er blind af sorg. Så går hun hen til det sted, hvor hun mener, Jesu jordiske rester ligger. Hun vil være ham nær, selv om han er død.

Men da hun kigger ind i graven, så er hans lig der ikke. Væk, forsvundet. Hun må have været fuldstændig forvirret i dette øjeblik. Der var kun to mænd i gravkammeret, som spurgte: "Kvinde, hvorfor græder du?"

Så møder hun en mand, hun mener, at det er gartneren, én der forstyrrer hende i hendes sorg, og samtidig måske én der kan forklare, hvad der er sket. Ja, det kunne være den mest logiske forklaring. Det var gartneren, der har taget Jesu lig og lagt det et andet sted hen.

Og så stiller havemanden samme spørgsmål som de andre to: "Kvinde, hvorfor græder du? Hvem leder du efter?"
Og Maria Magdalena svarer: "Herre, hvis det er dig, der har båret ham bort, så sig mig, hvor du har lagt ham, så jeg kan hente ham."

Og så: et ord fem bogstaver bare et navn: Maria!
Og alt falder på plads. Rabbuni! Maria genkender Jesus.

Jeg har ofte spurgt mig selv, hvordan Jesu stemme i dette øjeblik lød. Tilsyneladende havde han et særligt udtryk i stemmen, når han kaldte på Maria, som hun kendte gennem årene, hvor hun var sammen med Jesus.

Maria Magdalena er den første, der ser Jesus efter opstandelsen. Hun blev derfor kaldt: apostlenes apostel. Og hun forkynder så bagefter over for de andre apostle: Jeg har set Herren!.

Og alt dette på grund af et lille ord; på grund af fem bogstaver.

Når Gud kalder et menneske, så har hans stemme en særlig klang, som kun det menneske, som er kaldet af Gud, fornemmer. Hos Frans af Assisi var kaldet en enkel sætning: Byg min kirke op igen!
Hos apostlen Peter: Kom og følg mig, hos tolderen Zakæus: Skynd dig ned, i dag skal jeg være gæst i dit hus!.

Når jeg kigger tilbage på mit eget liv, så var der også et ord, som kaldte mig, som vakte en stor længsel efter Gud. Derfor føler jeg mig Maria Magedalene nær, og jeg glæder mig til at høre evangeliet om hendes møde med Jesus i påsken igen.

Søster Anna-Mirijam Kaschner er nonne og panelist på kristendom.dk.