"Muslimsk torturoffer bad om min forbøn"

"Torturen gav Hamid så alvorlige mén, at han ikke har magtet at stifte familie. Men troen kunne torturbødlerne ikke tage fra ham," skriver journalist og katolik Malene Fenger-Grøndahl. Foto: Lars Aarø/Fokus.

Bøn er ikke tidsspilde eller tåbelig hjertegymnastik. I hvert fald ikke hvis man spørger Desmond Tutu og et iransk torturoffer, skriver katolik og journalist Malene Fenger-Grøndahl

Forleden fandt jeg en bog med citater af Desmond Tutu frem og bladrede frem til en side med overskriften Bønnens virkning. Her skriver Tutu:

Sommetider har du ikke lyst til at bede, fordi din bøn er åndsforladt. Den virker gold, og Gud er milevidt fra dig. Men fordi du er trofast, siger du til Gud: Jeg vil bede, og jeg vil give dig denne halve time, Gud, selv om det betyder, at jeg i nogle minutter må kæmpe med en ubelejlig adspredthed.LÆS OGSÅ: Desmond Tutu (født 1931)Og fordi du er trofast, er der et menneske i Sydafrika, der pludselig modtager en overvældende nåde, der synes uforklarlig. Måske er han i isolationscelle, måske er han under tortur. Og i stedet for at være hadefuld og bitter, bliver han i stand til at sige: Når disse mænd sætter én i tredjegradsforhør, skal man se på dem og sige: De er Guds bøn, og de opfører sig som dyr. De har brug for os til at genvinde den menneskelighed, de har mistet. Hvordan skulle det kunne finde sted, hvis du ikke havde bedst ham ind i nåden?

Hamid gjorde et uudsletteligt indtryk på mig
At Desmond Tutus ord er sande, blev tydeligt for mig, da jeg for fire år siden var i Iran. Jeg mødtes med nogle sufier, islamiske mystikere, som var i en udsat position, fordi sufigrupperne repræsenterer et rum for spirituel fritænkning.

LÆS OGSÅ: Hvornår og hvordan kan man bede

Blandt sufierne var en mand, Hamid, som gjorde et uudsletteligt indtryk på mig. Han var som ung blevet initieret i den shiitiske sufi-orden Nimatollahi Gonabadi, og siden havde hans spirituelle rejse foregået inden for rammerne af denne orden. Men han understregede, at det efter hans mening ikke er afgørende, hvilken religion man tilslutter sig, men om man lytter efter Guds stemme og følger sin egen vej mod Gud.

Alle religioner baserer sig på profeter, der har fået åbenbaringer. De har lyttet, og derfor har de hørt det, vi andre kan have svært ved at høre. Lige siden Adam har mennesket rejste mod Gud, og de har gjort det på et bud, som er kommet inde fra dem selv og er blevet styrket af de beretninger, som profeterne er kommet med, sagde han og fortsatte: Profeterne kan lære os at lytte. Vi kan ikke bare kopiere Muhammed eller Jesus og sige, at vi følger den rette vej. Vi må selv åbne døren og erfare Guds eksistens.

LÆS OGSÅ
: Bøn med eller uden ord

Torturen ødelagde ikke hans tro
I 1981 blev Hamid anholdt, fordi han havde været aktiv i den venstreorienterede del af modstandskampen mod shahen og siden havde kæmpet imod Ayatollah Khomeinis islamiske revolution. I fire måneder sad han fængslet i et af Irans mest berygtede fængsler og blev udsat for systematisk tortur.

Torturen gav ham så alvorlige mén, at han ikke har magtet at stifte familie. Men troen kunne torturbødlerne ikke tage fra ham. Heller ikke det islamiske styres undertrykkelse og forfølgelse af sufiordenen har rokket ved hans tro. Hamid havde i 2008 og 2009 set kammerater og venner blive fængslet og set dem blive løsladt igen, livsvarigt mærket af tortur.

Hvordan kunne han bevare troen? spurgte jeg. Hamids svar kom prompte Det var ikke Gud, der torturerede mig. Det var mennesker, der gjorde det. Mennesker, som tror, at de gør det rigtige ved at følge mullahernes ordrer. De efterligner det, de ser, og gør det, de hører. Jeg kan ikke dømme dem, sagde han stille.

Bed for mig

Da Hamid fulgte min rejsefælle og mig til lufthavnen, tog han vores hænder og sagde: Bed for mig. Vil I det?. Vi nikkede og tav.

I årene efter har jeg ofte tænkt på Hamid. Umiddelbart føltes det akavet at bede for ham. Hvem var jeg, at jeg skulle gå i forbøn for et menneske, der var så tæt på Gud? Men hans insisterende blik og hans håndtryk sad i mig og har hjulpet mig til at overvinde mine forbehold.

For et par uger siden fik jeg fra en bekendt en mail med et link til en artikel i en engelsk avis. Artiklen beskrev en række hårde domme over medlemmer af Hamids sufiorden. Blandt de dømte var Hamid selv. Han blev idømt 10½ års fængsel. Dommen kan ikke appelleres.

Jeg ryster stadig, når jeg genlæser artiklen. Men jeg er ikke i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Hamid har fortalt mig det. Og Jesus har givet mig ord at bede med, når jeg ikke kan finde mine egne. Desmond Tutu har beskrevet for mig, hvorfor det giver mening.

Malene Fenger-Grøndahl er katolik, freelance-journalist og panelist ved kristendom.dk.

Torturen gav Hamid så alvorlige mén, at han ikke har magtet at stifte familie. Men troen kunne torturbødlerne ikke tage fra ham, fortæller journalist og katolik Malene Fenger-Grøndahl. Foto: Malene Fenger-Grøndahl