"Til kyndelmisse fejrer vi Kristus som Verdens Lys"

Til kyndelmisse erindrer vi også, hvordan Jesus som barn blev bragt til templet. Det var en måde at vise, at livet, også drengebarnets liv, var en gave fra Gud, skriver Ole Skjerbæk Madsen, missionspræst i Areopagos. Foto: Kristian Juul Pedersen

Vi ønsker at forenes med Kristus, for at hans liv kan vokse i os, og for, at vi kan tjene naturen og vore medmennesker med hans kærlighed, skriver missionspræst Ole Skjerbæk Madsen

Imbolg falder midtvejs mellem vintersolhverv og forårsjævndøgn, den 1. februar. Vinteren nærmer sig sin afslutning, selvom frosten kan blive strengere, og der kan komme mængder af sne. Alligevel er dagens lys taget så meget til, at vi kan glæde os til foråret. Solens energi tager til, og vi oplever selv at få flere kræfter og lyst til at gøre godt og velsigne.

Imbolg er en frugtbarhedsfest
Imbolg betyder ordret i maven/livmoderen med en henvisning til, at moderfårene er gravide. Så Imbolg er også en fest for frugtbarhed den frugtbarhed, som kommer med solen. Frugtbarheden kan ses i træernes knopper og spirerne, som venter på at bryde frem som blomster. Frugtbarheden fejredes for, at de rituelle handlinger kunne forberede forårssåningen.

Naturen skildres på denne fest som bruden, der venter på sin brudgom for at forenes med ham og give fødsel til liv. I de hedenske tider var det gudinden som den unge kvinde, der længes efter sin unge skovgud, der var i centrum. I Irland blev denne fest derfor også Sankt Brigids fest, idet sankt Brigid overtog nogle af gudindens træk som Lá Fhéile Bríde.

Brigid gennemvandrede jorden i aftenen op til Imbolg; derfor lagde man klædningsstykker ud foran husene, som hun kunne velsigne på sin vandring; om morgenen tog man dem ind igen i forventning om Brigids velsignelse, og at de nu kunne formidle beskyttelse og helbredelse.

Lys er afgørende på denne fest. Julens dekorationer kan brændes og mange nye lys tændes, for vinteren er ved at være forbi, og naturen vågner i det tiltagende lys.

Jesus bliver bragt frem i templet
I kirken er festen for Jesu frembærelse i templet lagt på denne dag; Jesus er nu 40 dage gammel, og det var da skik at bringe baby-drenge til templet og give Gud en offergave som udtryk for, at livet, også drengebarnets liv, var en gave fra Gud.

Sådan kan du meditere over Verdens Lys
Kirkens fest kaldes Kyndelmisse (på engelsk candle mass, altså kertemesse) og fejres ofte den 2. februar. Hvad angår frugtbarhedsmotivet, kan vi tænke på talen om menigheden som Kristi brud; vi ønsker at forenes med ham, for at hans liv kan vokse i os, og for, at vi kan tjene naturen og vore medmennesker med hans kærlighed.

Her er et forslag til en meditation over at være et lyset barn, der modtager Lyset fra Verdens Lys og giver det videre til verden:

Sæt dig godt til rette. Læs beretningen om Jesu frembærelse i templet, evt. kun Simeons lovsang. (Lukasevangeliet kap. 2, 22-40.) Bed Helligånden gøre bibelversene levende for dig, og luk eventuelt øjnene.

Læg mærke til dit åndedræt og hvil i det. Forestil dig, at lyset fylder dig, når du trækker vejret ind, og giv lyset videre eller giv slip på mørket i dig, når du ånder ud.

Du kan eventuelt bruge Jesus-bønnensom hjælp og på indåndingen bede: Jesus Kristus, Guds Søn, og på udåndingen: Forbarm dig over mig.

Når du har bedt sådan i et passende tidsrum, og du måske erfarer en indre stilhed og fred, så hvil lidt i stilheden og læg mærke til, om Helligånden giver dig et vejledende ord fra Jesus. Derefter siger du Gud tak for tiden med Ham.

Ole Skjerbæk Madsen
Missionspræst i Areopagos